Category: Článek ve sborníku (Article in the proceedings)
ISBN: 978-80-02-02376-0
Year: 2012

Review

Zkouška Multi Stress CreepRecovery Test (MSCR, opakované zatížení a relaxace) asfaltových pojivspočívá v opakovaném zatěžování napětím 0,1 kPa nebo 3,2 kPa po dobu 1 sekundy následovanou 9 sekundami zotavovaní. Pro zkoušku se používá vzorek po zkoušce RTFOT a dynamický smykovýreometr. MSCR charakterizuje odolnost vůči vyjíždění kolejí pro nemodifikované i modifikované asfalty, a také míru modifikace a její účinnost u polymerem modifikovaných asfaltů. Zkoušeny byly polofoukané a modifikované asfalty. U polofoukaných asfaltů dochází s nárůstem teploty k poměrně významnému poklesu elasticity.Pro polymerem modifikované asfalty PMB 25/55-60 v závislosti na stupni modifikacese smyková poddajnost Jnr se snížila o 36 % u zatížení 100 Pa, resp. o 39 % pro zatížení 3200 Pa a současně pružné vrácení R stouplo o 75 % (100 Pa) a o 100 % (3200 Pa). Na druhé straně body měknutí a horní kritické teploty se lišily o 2,5 - 3,5 °C. Ze zkoušek vyplynulo, že zkouška MSCR lépe postihuje změnu viskoelastických vlastností.